پرسش :

روزۀ زن مستحاضه با چه شرایطی صحیح است؟


پاسخ :
زن مستحاضه باید اعمالی را انجام بدهد تا روزه اش صحیح باشد:
الف. نسبت به جلوگیری کردن از آمدن خون:(1)
به احتیاط واجب در تمام روزی که روزه است، به مقداری که می تواند، از بیرون آمدن خون جلوگیری کند (حضرت امام و آیات عظام گلپایگانی، نوری و فاضل).

به احتیاط مستحب در تمام روزی که روزه است، به مقداری که می تواند از بیرون آمدن خون جلوگیری کند (آیات عظام خویی، تبریزی، وحید، سیستانی، صافی و زنجانی).
 
ب. نسبت به غسل و وضو:(2)
 1. در استحاضۀ قلیله:
گرفتن وضو شرط صحت روزه نیست (تمام مراجع عظام تقلید).

2. در استحاضۀ متوسطه و کثیره:
مطلقاً انجام غسل، شرط صحت روزه نیست (آیات عظام سیستانی و زنجانی).

باید غسل هایی را که برای نمازهای روزش واجب است، انجام دهد و همچنین بنا بر احتیاط واجب، باید غسل نماز مغرب و عشای شبی که می خواهد فردای آن را روزه بگیرد نیز به جا آورد (حضرت امام و آیات عظام فاضل و نوری).

باید غسل هایی را که برای نمازهای روزش واجب است و همچنین غسل نماز مغرب و عشای شبی که می خواهد فردای آن را روزه بگیرد، به جا آورد (آیت الله اراکی).

در استحاضۀ متوسطه، انجام غسل، شرط صحت روزه نیست؛ ولی در استحاضۀ کثیره باید غسل هایی را که برای نمازهای روزش واجب است، انجام دهد و همچنین بنا بر احتیاط واجب، باید غسل نماز مغرب و عشای شبی که می خواهد فردای آن را روزه بگیرد نیز به جا آورد (آیات عظام خویی، تبریزی و وحید).

استحاضه، یا قلیله است یا کثیره. استحاضۀ قلیله که غسل ندارد؛ ولی زنی که استحاضۀ کثیره است، بنا بر احتیاط واجب، باید غسل نماز مغرب و عشای شبی که می خواهد فردای آن را روزه بگیرد، به جا آورد و همچنین غسل هایی را که برای نمازهای روزش واجب است (آیت الله مکارم).
 
پی‌نوشت:
1- توضیح المسائل مراجع، مسأله 417. وحید، توضیح المسائل، مسأله 423.
2- عروة الوثقی، فصل فی الاستحاضه، مسأله 12؛ عروة الوثقی، فصل فی شرائط صحة الصوم، الرابع؛ توضیح المسائل مراجع، مسأله 418و1643؛ خویی و تبریزیو وحید، منهاج الصالحین، مسأله 252.

منبع: احکام روزه، اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی، انتشارات قدس رضوی، 1393.